SZYBKO I NIE ZAWSZE NA TEMAT:

[DONOS] Dead State na KickStarterze!


Ciągle powtarzałem sobie, że obok Wasteland 2 na KickStarterze wsparłbym na ten moment chyba tylko Age of Decadence oraz Dead State. Życie - złośliwe jak zawsze - postanowiło zweryfikować moje obietnice i rzuciło drugą z tych gier na KS właśnie:


Dead State to tytuł próbujący połączyć tradycyjną grę cRPG z czymś w stylu... X-Com/UFO. Na pierwszy rzut oka to zwykły roleplej, jednakże elementy zarządzania zasobami czy też budowania własnej bazy, przywoływać mogą na myśl klasyczne już "Enemy Unknown". Całość zamknięta jest w ramy "zombie apocalypse" - temat nieoryginalny, wręcz obrzydliwie oklepany, ale kto z Was pamięta "zombistyczą" grę RPG? Twórcy chyba najbardziej chwalą się próbą odzwierciedlenia w grze ludzkiej psychiki: będziemy musieli zapewnić naszym podopiecznym schronienie, pożywienie, lekarstwa, ale też zadbać o ich morale. NPC mają panikować, podważać nasze decyzje czy nawet buntować się. Mówiąc górnolotnie: Dead State nie ma być produkcją o zombie, ale o ludzkich reakcjach w obliczu zagrożenia, istotą ma nie być zabijanie nieumarłych lecz "trzymanie ocalałych w kupie". Wisienką na torcie mają być turowe walki oraz wyprawy w coraz to dalsze części miasta, w celu poszukiwania brakujących dóbr.

Dead State, w odróżnieniu od Wasteland 2, nie jest zupełną zagadką: produkcja gry trwa od jakiegoś czasu, a różne materiały graficzne były nam już systematycznie udostępniane. Razem z KickStarterem doszło jednak do dosyć istotnego wydarzenia: pierwszy raz mamy okazję zobaczyć video z fragmentami gameplayu.


Tytuł jak na razie powstaje "po godzinach", a zbiórka pieniędzy ma przekształcić developing w nieco bardziej systematyczną formę. Na czele DoubleBear Productions stoi Brian Mitsoda - były pracownik Black Isle, Troiki oraz Obsidianu. Trudno mówić o Brianie jak o jednej z "szych" w tych studiach: za Jego największe osiągnięcie uznaje się współpracę przy designie oraz scenariuszu do Vampire the Masquerade: Bloodlines. Nie jest to zbyt wiele, choć często mówi się, że Bloodlines było tak dobre pod względem fabuły i dialogów, w dużej mierze dzięki Niemu. Przy pracach nad Dead State pomaga Iron Tower Studio - twórcy innego, długo oczekiwanego, niezależnego cRPGa: wspominanego już Age of Decadence. Ciekawostką jest to, iż DS współdzieli z AoD ten sam silnik graficzny.

"Martwy Stan" - jeżeli chodzi o oprawę audiowizualną - nie prezentuje się zbyt urodziwie, choć wygląda całkiem schludnie: estetyczny jest zwłaszcza interfejs i portrety postaci. Całość ma troszkę sztywną animację i nieco sterylną formę, ale to chyba w jej przypadku nie jest najważniejsze. Osobiście najbardziej podoba mi się to, że gracz nie będzie miał bezpośredniej kontroli nad współtowarzyszami, a Ci mają być kompletnie nieprzewidywalni :).

Twórcy nie wymagają od nas "wielu" pieniędzy: 150 tysięcy dolarów wygląda dość skromnie przy milionie Wasteland 2. Pierwszy dzień zbiórki nie dobiegł jeszcze końca, a DBP ma już na koncie prawie jedną trzecią wymaganej kwoty. Do końca jeszcze 29 dni. Przy tak niskim pułapie, tak szybkim dotychczasowym przyroście i dużemu zapasowi czasu, wiele wskazuje na to, że się RACZEJ uda. Od 15$ (ok. 52 zł) dostajemy w dniu premiery pełną wersję gry (edycję cyfrową wolną od DRMów).

Wesprzyjta. Czas zewrzeć szeregi przed atakiem zombie!

3 komentarze:

  1. Mają już 160K+ , nowe stretch goals są zajebiste, z wyjątkiem pierwszego ( 13 nowych broni? nigga please). Czekam na tę grę bardziej niż na Wasteland 2 czy nowego Shadowruna.

    Zapytam z ciekawości, jak wrażenia po demie Age of Decadence?

    W mojej skromnej opinii AoD ma ogromny potencjał do zostania "best crpg ever" .
    Jeśli pełna wersja utrzyma poziom dema ( co jest praktycznie w 100% pewne) to AoD zapisze się w panteonie crpg z Tormentem , Arcanum i Falloutem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Świetnie, choć był moment, że zacząłem się troszkę martwić: częstotliwość wpłat wyraźnie zmalała. Za to po przekroczeniu 150tys znów się ruszyło :).

      Wstyd się przyznać, ale demo AoD zainstalowałem od razu po tym jak się ukazało i... jeszcze w nie nie zagrałem :D. Bawiłem się trochę w poprzednie, tzw. "combat demo". Na razie się powstrzymam z opiniami, ale zdradzę, że chyba dzisiejszego wieczoru do niego przysiądę :).

      Usuń
  2. Udało się zebrać 332K $ :-)

    OdpowiedzUsuń